FEDERALISM OR A UNITARY STATE AS A STRATEGIC CHOICE AND ITS CONSEQUENCES (COMPARATIVE ANALYSIS OF RUSSIA AND KAZAKHSTAN)
https://doi.org/10.18611/2221-3279-2015-6-1(18)-101-110
Abstract
After the collapse of theSoviet Unionand the raise of new independent states a question of choosing the format of center-regions relationship became crucial. Political elites ofRussiaandKazakhstanmade completely different choices:Russia— in favor of a federal state, whereasKazakhstansupported the idea of a unitary state. These decisions were made more than 20 years ago and it is now possible to evaluate the consequences of these choices in both states.
About the Authors
Irina M. BusyginaRussian Federation
Irina Busygina, Ph.D in Political Science, Professor, Department of Comparative Political Science, School of Political Affairs, MGIMO — University
Elmira Taukebaeva
Kazakhstan
Elmira Taukebaeva, Ph.D in Political Science
References
1. Халикова Ш.Б. Децентрализация власти как фактор повышения эффективности государственного управления в Республике Казахстан // Вестник КазНУ. Серия: Философия. Серия: Культурология. Серия: Политология. 2013. № 2 (43). С. 119 [Khalikova Sh.B. Detsentralizatsiia vlasti kak faktor povysheniia effektivnosti gosudarstvennogo upravleniia v Respublike Kazakhstan // Vestnik KazNU. Seriia: Filosofiia. Seriia: Kul’turologiia. Seriia: Politologiia. 2013. № 2 (43). S. 119].
2. Досмагамбетова Г.И. Децентрализация — политический курс современного Казахстана // Государственное управление и государственная служба. 2013. № 1. С. 38 [Dosmagambetova G.I. Detsentralizatsiia — politicheskii kurs sovremennogo Kazakhstana // Gosudarstvennoe upravlenie i gosudarstvennaia sluzhba. 2013. № 1. S. 38].
3. Сапаргалиев Г.С. Конституционное право РК. Академический курс. Алматы, 2006. С. 35 [Sapargaliev G.S. Konstitutsionnoe pravo RK. Akademicheskii kurs. Almaty, 2006. S. 35].
4. Эксперт о планах «расчленения» Казахстана. URL: http://total.kz/politics/2013/09/30/ territoriyu_kazahstana_ne_raschl/ [Ekspert o planakh “raschleneniia” Kazakhstana. URL: http://total.kz/politics/2013/09/30/territoriyu_ kazahstana_ne_raschl/].
5. Концепция формирования государственной идентичности Республики Казахстан : распоряжение Президента Республики Казахстан № 2995. 23 мая 1996 г. URL: http://kazakhstan. news-city.info/docs/sistemsl/dok_pegeez.htm
6. URL: www.nomad.su/?a=3-200304040023 [Kontseptsiia formirovaniia gosudarstvennoi identichnosti Respubliki Kazakhstan : rasporiazhenie Prezidenta Respubliki Kazakhstan № 2995. 23 maia 1996 g. URL: http://kazakhstan.news-city.info/ docs/sistemsl/dok_pegeez.htm www.nomad. su/?a=3-200304040023].
7. Гельман Владимир, Рыженков Сергей и Майкл Бри. Россия регионов: трансформация политических режимов. М. : Весь мир, 2000 [Gel’man Vladimir, Ryzhenkov Sergei i Maikl Bri. Rossiia regionov: transformatsiia politicheskikh rezhimov. M. : Ves’ mir, 2000.]
8. Kahn J. Federalism, Democratization, and the Rule of Law in Russia. Oxford : Oxford University Press, 2002. Р. 4.
9. Ross, C. Federalism and Democratization in Russia. Manchester: Manchester University Press, 2002. Р. 2.
10. Elazar D. J. 1987. Exploring Federalism. Tuscaloosa, AL: University of Alabama Press. Р. 479.
11. Зубаревич Наталья. Неравенство доходов населения: пространственная проекция // Pro et Contra. 2013. № 6. C. 50–51 [Zubarevich Natal’ia. Neravenstvo dokhodov naseleniia: prostranstvennaia proektsiia // Pro et Contra. 2013. № 6. S. 50–51].
12. Там же. С. 52–55 [Tam zhe. S. 52–55].
13. Busygina I., Filippov M., Shvetsova O. Risks and Constraints of Political Modernization in Russia: The Federal Problem // Perspectives on European Politics and Society. 2011. Vol. 12, № 1.
14. Бусыгина И.М., Филиппов М.Г. Политические условия и ограничения инновационного развития в России // Вестник Института Кеннана. М., 2010. Выпуск 18 [Busygina I.M., Filippov M.G. Politicheskie usloviia i ogranicheniia innovatsionnogo razvitiia v Rossii // Vestnik Instituta Kennana. M., 2010. Vypusk 18].
15. Казахстан — 2030. Процветание, безопасность и улучшение благосостояния всех казахстанцев. Послание Президента страны народу Казахстана. 16 октября 1997 г. URL: http://www. akorda.kz/ru/page/kazakhstan-2030_1336650228 [Kazakhstan — 2030. Protsvetanie, bezopasnost’’ i uluchshenie blagosostoianiia vsekh kazakhstantsev. Poslanie Prezidenta strany narodu Kazakhstana. 16 oktiabria 1997 g. URL: http://www.akorda.kz/ru/ page/kazakhstan-2030_1336650228].
16. Там же [Tam zhe].
17. Децентрализация власти в Казахстане привела к бездействию министерств, считает Назарбаева. 21.01.2014. URL: http://dknews. kz/decentralizaciya-vlasti-v-kazakhstane-privelak-bezdejjstviyu-ministerstv-schitaet-nazarbaeva. htm [Detsentralizatsiia vlasti v Kazakhstane privela k bezdeistviiu ministerstv, schitaet Nazarbaeva. 21.01.2014. URL: http://dknews.kz/ decentralizaciya-vlasti-v-kazakhstane-privela-kbezdejjstviyu-ministerstv-schitaet-nazarbaeva.htm].
18. Главным (и практически единственным) открытым сторонником децентрализации является бывший аким Павлодарской области, бывший председатель политсовета РОО «Демократический Выбор Казахстана», Галымжан Жакиянов, который после досрочного освобождения из заключения находится в США.
19. Alexander Libman (2008). Economic role of public administration in Central Asia: Decentralization and hybrid political regime. Mode of access: http:// mpra.ub.uni-muenchen.de/10940/ MPRA Paper No. 10940, posted 8. October 2008.
Review
For citations:
Busygina I.M., Taukebaeva E. FEDERALISM OR A UNITARY STATE AS A STRATEGIC CHOICE AND ITS CONSEQUENCES (COMPARATIVE ANALYSIS OF RUSSIA AND KAZAKHSTAN). Comparative Politics Russia. 2015;6(1(18)):101-110. (In Russ.) https://doi.org/10.18611/2221-3279-2015-6-1(18)-101-110